Här nedan fyller vi på med nya frågor och svar efterhand de kommer oss tillkänna. Dessa publiceras längst ner på denna sida. Uppdaterad 2023-07-14
Ni måste bo i en fastighet som är ansluten till MKB Net. Detta är nästan alla MKB Fastighets bostäder men även alla Rosengård fastigheters bostäder samt ett antal mindre fastighetsägare. Är du osäker på om fastigheten är ansluten - kontakta din husvärd eller hyresvärd.
I vårt nät finns det två sätt att beställa en tjänst, antingen via er önskade leverantör direkt eller via vår portal. För att beställa via vår portal så kopplar ni er till uttaget i lägehneten och följer stegen på skärmen. För mer info se här.
Om lägenheten har fler än ett uttag så har man vanligtvis något som kallas ett "Multimediaskåp". Det är vanligtvis ett plåtskåp i hallen eller i tillhörande förvaringsutrymme. Ibland är det samma som proppskåpet där säkringarna sitter.
I skåpet så finns det ett antal uttag märkta med siffror (t.ex. 1,2,3,4 etc.) dessa uttag är kopplade till uttagen i lägenheten. Uttaget i skåpet märkt 2 går alltså till uttaget märkt 2 ute i lägenheten. Det finns även ett uttag i skåpet som är märkt annorlunda från resten eller inte är märkt alls. Detta är det inkommande uttaget där internet kommer in i lägenheten. För att aktivera internet krävs en kabel från det inkommande uttaget till det uttag ni önskar aktivera.
Exempel: Wifi routern kopplas in i uttag 1 vid TV:n. Då krävs en kabel i Multimediaskåpet från inkommande uttaget till uttag 1 i skåpet. Det skickar signalen vidare från inkommande uttaget till uttag 1 i vardagsrummet vid TV:n. Helt utan att behöva dra kablar tvärs över lägenheten.
Om man önskar aktivera flera uttag i lägenheten behöver man sätta routern i multimediakåpet. Man kan sedan från routern koppla till uttag 1,2,3 etc. i skåpet för att aktivera alla dessa uttagen i lägenheten.
I vårt nät kan du beställa tjänster oberoende av varandra. Tjänst för IP-TV eller telefoni kan beställas utan krav på att du har en tjänst för internet. Fråga din önskade leverantör för mer info om vad de levererar.
Om din leverantör även levererar i vårt nät så kan man absolut schemalägga flytten till att sammanfalla. Kontakta då din önskade leverantör och be dem lösa flytten åt dig. Observera att det ibland kan vara problem att schemalägga en flytt om tidigare boende inte flyttat ut. Avvakta därav gärna till en vecka eller två innan flytten för bäst möjlighet att kunna flytta tjänsten.
Kontakta din leverantör så hjälper de dig med din flytt. Observera att det ibland kan vara problem att schemalägga en flytt om tidigare boende inte flyttat ut. Avvakta därav gärna till en vecka eller två inman flytten för bäst möjlighet att kunna flytta tjänsten.
Om du vill beställa bredbandstjänst via MKB Net portalen måste du göra det från den dator som är inkopplad i uttaget i lägenheten. Är datorn inte inkopplad i lägenheten kan du inte logga in om du inte har registrerat dig tidigare. Man kan således inte registrera sig från en dator som inte är ansluten till uttaget.
Man kan dock alltid beställa direkt från den leverantör man önskar. Alla leverantörer och deras priser finner du här.
När ens internet går av och på med jämna mellanrum så bör första steget vara att byta nätverkskabel. Om problemet kvarstår så kan man prova att koppla sin dator direkt till vägguttaget. Om problemet försvinner då så är det antagligen routern som är problemet. Om du provat dessa saker och problemet kvarstår så kan du ta kontakt med MKB Net support 040- 31 35 00 eller din tjänsteleverantör för vidare felsökning.
Har du köpt internettjänst på 1000 Mbit/s och inte får denna hastighet kan felet vara att din utrustning inte stödjer så höga hastigheter.
-Kontrollera att din kabel mellan bredbandsuttaget och datorn är av minst Cat6 kvalité, gärna skärmad.
-Kontrollera att din kabel inte är böjd skarpt. En kabel skall alltid vara böjd mjukt med en rundad böj. Om böjen är för skarp kan det skada kabeln invändigt och kan påverka er uppkoppling. T.ex. skall man aldrig klämma kabeln mellan uttaget och en soffa eller liknande stor möbel då det kan skada kontakten och kabeln eftersom den då böjs kraftigt.
-Kontrollera att ditt nätverkskort stödjer 1000/1000 och är inställt på denna hastighet.
-Har du router, switch eller annan utrustning mellan bredbandsuttaget och din dator så kontrollera att dessa har stöd för 1000/1000.
-Koppla in nätverkskabel direkt i datorn utan annan utrustning inkopplad mellan uttaget och datorn och mät din hastighet inom vårt nät här.
Det är väldigt ovanligt att en ej optimerad dator kommer upp i precis 1000 Mbit/s när man mäter eftersom en mätning kräver rätt mycket av datorns hårdvara när den mäter. Det är vanligast med hastigheter runt 850 Mbit/s när man mäter på en 1000 Mbit/s anslutning eftersom processorn och hårddisken inte hinner med snabbare än så. Den stora fördelen med 1000 Mbit/s är att man kan använda många enheter samtidigt utan att det märks på hastigheten, inte att en enhet skall nå maxhastighet.
Prova att dra ut strömmen till din router minst 20 sekunder. Sätt sedan tillbaka strömsladden och kontrollera så den startar korrekt, routers kan hänga sig precis som alla datorer och behöver ibland en omstart. Om det inte kommer igång därefter testa att koppla in något annat via kabel så som en dator, TV eller konsol. Får dessa enheter internet via kabel så kontakta leverantören av routern. MKB Net supportar inte hårdvara från tredje part. Om den andra enheten ej kommer igång heller, kontakta din internetleverantör. Alla våra leverantörers kontaktuppgifter finner ni här
Du kan använda de flesta routrar i vårt nät. Däremot bör du tänka på att den skall klara av den hastighet du beställer. Skall du använda någon av våra snabba internettjänster så kontrollera att routern stödjer detta då det fram till för några år sedan var vanligt med hastigheter under 100 Mbit/s som norm. Om ni har en router som ni tidigare fått från annan leverantör så kan det vara så att den är låst till den leverantören. Vi rekommenderar alltid att man köper en router i en elektronikbutik för att vara säker på att den inte är låst till någon leverantör. Alternativ att man får en ny router från den leverantör man beställer internet ifrån. Kontakta er valda leverantör för att veta om detta är en möjlighet och i sådana fall vad priset är.
Börja med att se så du har ett konto. Skriv in ditt personnummer här.. Om du får fram "Kunde inte hitta kund" så har du inget aktivt konto med det personnumret, testa då skriva det på en annan form, t.ex. ÅÅMMDDXXXX, ÅÅÅÅMMDDXXXX eller ÅÅMMDD-XXXX. Vårt system godkänner alla dessa former när man först skapar sitt konto. Om fortfarande inget konto hittas så har du antagligen beställt via din leverantör och därmed har inget konto skapats. Kontakta då din leverantör för att administrera dina tjänster. Alla våra leverantörers kontaktuppgifter finner du här.
Om du skriver in rätt så får du välja om du vill få en återställningskod via SMS eller e-post om sådan finns registerad. Använd koden du får här tillsammans med personnumret du skrev.
Du får då ett nytt användarnamn och lösenord du kan logga in med. Ta en bild eller spara dessa på ett säker ställe.
Om du inte får någon kod trots att den hittar en kundbild. Kontakta då MKB Net på 040 - 31 35 00.
Kontakta din internetleverantör. Har du inte valt någon leverantör skall du vända dig till den som du är intresserad av att teckna avtal med. Alla leverantörers kontaktuppgifter finner du här.
Kontrollera att du har kopplat datorn direkt i bredbandsuttaget. Har du en router mellan så koppla ur den. Testa därefter att gå till portal2.mkbnet.se och se om det fungerar. Kommer du fortfarande inte in så ring oss på 040-31 35 00.
Har du problem med din internetuppkoppling skall du kontakta din internetleverantör. Alla leverantörers kontaktuppgifter finner du här.
Kontakta din husvärd eller fastighetsskötare, du hittar kontaktuppgifter nere i trapphuset.
Du kan alltid logga in i portalen om du kopplar in din dator i bredbandsuttaget i din lägenhet.
Koppla in din nätverkskabel direkt i bredbandsuttaget och din dator utan någon swich, router eller annan utrustning i mellan.
-Surfa in till vår mätserver för att mäta hastigheten i vårt nät.
-Vill du mäta hastigheten utanför vårt nät surfa till bredbandskollen och mät vilken hastighet du får. Ligger resultatet för lågt så kontakta din internetleverantör för vidare felsökning. Alla leverantörers kontaktuppgifter finner du här.
Max 5 dynamiska IP-adresser kan man ha i nätet. Alla internetleverantörer erbjuder inte detta så fråga din internetleverantör vad de erbjuder.
Det brukar följa med en manual när du köper din router. Om det inte fungerar så kontakta leverantören av routern. MKB Net supporterar inte hårdvara från tredje part.
Du skall kontakta din leverantör. Kontaktuppgifter finner du på din faktura. MKB Net kan inte hjälpa till med felaktiga fakturor eftersom det inte är vi som fakturerar er för tjänsten.
Har du behov av en egen fast tilldelad IP-adress kan i många fall er leverantör erbjuda detta. Kontakta din internetleverantör.
Först måste du säga upp din nuvarande leverantör. Detta görs enklast genom att kontakta din levernatör. Du kan därefter beställa en ny tjänst genom att kontakta önskad leverantör eller genom att logga in på bredbandsportalen och beställa en ny tjänst där.
Bästa sättet att säga upp er internettjänst är genom att kontakta er internetleverantör. Då vet ni att allting blir korrekt uppsagt. Telefonnummer hittar ni här.
I ditt avtal med internetleverantören framgår det vilka regler som gäller. Kontakta din leverantör om du vill veta mer.
Våra lokaler är kommersiella och hyrs ut till företag vilket kräver ett företagsabonnemang. Fördelen med detta abonnemang är att Internetleverantörerna erbjuder annan support med längre öppethållande och snabbare service.