Felsökning av internet

Det fungerar inte, vart vänder jag mig?

Kontakta din internetleverantör. Har du inte valt någon leverantör skall du vända dig till den som du är intresserad av att teckna avtal med.

Hur många IP-adresser kan jag ha?

Max 5 dynamiska IP-adresser kan man ha i nätet. Alla internetleverantörer erbjuder inte detta så fråga din internetleverantör vad de erbjuder.

Jag har problem med min router. Vad är fel?

Prova att dra ut strömmen till din router minst 20 sekunder. Sätt sedan tillbaka strömsladden och kontrollera så den startar korrekt, routers kan hänga sig precis som alla datorer och behöver ibland en omstart. Om det inte kommer igång därefter testa att koppla in något annat via kabel så som en dator, TV eller konsol. Får dessa enheter internet via kabel så kontakta leverantören av routern. MKB Net supportar inte hårdvara från tredje part. Om den andra enheten ej kommer igång heller, kontakta din internetleverantör.

Jag kommer inte upp i 1000 Mbit/s?

Har du köpt internettjänst på 1000 Mbit/s och inte får denna hastighet kan felet vara att din utrustning inte stödjer så höga hastigheter.

-Kontrollera att din kabel mellan bredbandsuttaget och datorn är av minst Cat6 kvalité, gärna skärmad.

-Kontrollera att din kabel inte är böjd skarpt. En kabel skall alltid vara böjd mjukt med en rundad böj. Om böjen är för skarp kan det skada kabeln invändigt och kan påverka er uppkoppling. T.ex. skall man aldrig klämma kabeln mellan uttaget och en soffa eller liknande stor möbel då det kan skada kontakten och kabeln eftersom den då böjs kraftigt.

-Kontrollera att ditt nätverkskort stödjer 1000/1000 och är inställt på denna hastighet.

-Har du router, switch eller annan utrustning mellan bredbandsuttaget och din dator så kontrollera att dessa har stöd för 1000/1000.

-Koppla in nätverkskabel direkt i datorn utan annan utrustning inkopplad mellan uttaget och datorn och mät din hastighet inom vårt nät här.

Det är väldigt ovanligt att en ej optimerad dator kommer upp i precis 1000 Mbit/s när man mäter eftersom en mätning kräver rätt mycket av datorns hårdvara när den mäter. Det är vanligast med hastigheter runt 850 Mbit/s när man mäter på en 1000 Mbit/s anslutning eftersom processorn och hårddisken inte hinner med snabbare än så. Den stora fördelen med 1000 Mbit/s är att man kan använda många enheter samtidigt utan att det märks på hastigheten, inte att en enhet skall nå maxhastighet.

Jag kommer inte upp i den hastighet jag betalar för, vad gör jag?

Koppla in din nätverkskabel direkt i bredbandsuttaget och din dator utan någon swich, router eller annan utrustning i mellan. -Surfa in till vår mätserver för att mäta hastigheten i vårt nät. -Vill du mäta hastigheten utanför vårt nät surfa till bredbandskollen och mät vilken hastighet du får. Ligger resultatet för lågt så kontakta din internetleverantör för vidare felsökning.

Mitt datauttag är trasig, vad gör jag?

Kontakta din husvärd eller fastighetsskötare, du hittar kontaktuppgifter nere i trapphuset.

Mitt internet "kommer och går", vad gör jag?

Har du problem med din internetuppkoppling skall du kontakta din internetleverantör för felsökning.

Mitt internet fungerar inte med jämna mellanrum, vad bör jag göra?

När ens internet går av och på med jämna mellanrum så bör första steget vara att byta nätverkskabel.

Om problemet kvarstår så kan man prova att koppla sin dator direkt till vägguttaget.

Om problemet försvinner då så är det antagligen routern som är problemet.

Om du provat dessa saker och problemet kvarstår så kan du ta kontakt med MKB Net support 040- 31 35 00 eller din tjänsteleverantör för vidare felsökning.

Övrigt

Avbrott i nätet, kan man få kompensation?

I ditt avtal med internetleverantören framgår det vilka regler som gäller. Kontakta din leverantör om du vill veta mer.

Jag vill säga upp mitt bredband.

Bästa sättet att säga upp er internettjänst är genom att kontakta er internetleverantör. Då vet ni att allting blir korrekt uppsagt.

Kan jag få fast IP-adress?

Har du behov av en egen fast tilldelad IP-adress kan i många fall er leverantör erbjuda detta. Kontakta din internetleverantör.

Min faktura är fel, vad gör jag?

Du skall kontakta din leverantör. Kontaktuppgifter finner du på din faktura. MKB Net kan inte hjälpa till med felaktiga fakturor eftersom det inte är vi som fakturerar er för tjänsten.

Varför är det andra priser på internet om man hyr lokal?

Våra lokaler är kommersiella och hyrs ut till företag vilket kräver ett företagsabonnemang. Fördelen med detta abonnemang är att Internetleverantörerna erbjuder annan support med längre öppethållande och snabbare service.

Beställning och aktivering av tjänst

Behövs det något för att ansluta sig till MKB Net?

Ni måste bo i en fastighet som är ansluten till MKB Net.

Detta är nästan alla MKB Fastighets bostäder men även alla Rosengård fastigheters bostäder samt ett antal mindre fastighetsägare.

Är du osäker på om fastigheten är ansluten - kontakta din husvärd eller hyresvärd.

Hur beställer jag en tjänst?

I vårt nät finns två sätt att beställa tjänster.

Antingen skriver du in din adress på första sidan på vår hemsida. Observera att det är viktigt ni väljer rätt lägenhet då det är den lägenheten som internet kommer aktiveras på.

Välj sedan den tjänst och leverantör som är intressant och följ stegen för att aktivera och beställa tjänst. Önskar du en router eller annan tilläggstjänst rekommenderar vi att istället kontakta din önskade leverantör och beställa på det sättet.

Ni kan alltid kontakta den leverantör som är intressant. Alla våra leverantörer och deras kontaktuppgifter finner ni under Kundtjänst -> Tjänsteleverantörer.

Jag skall flytta till en fastighet med MKB Net - Kan jag flytta mitt bredband innan jag flyttat in?

Om din leverantör även levererar i vårt nät så kan man absolut schemalägga flytten till att sammanfalla.

Kontakta då din önskade leverantör och be dem lösa flytten åt dig.

Observera att det ibland kan vara problem att schemalägga en flytt om tidigare boende inte flyttat ut.

Avvakta därav gärna till en vecka eller två innan flytten för bäst möjlighet att kunna flytta tjänsten.

Jag vill inte ha internet, bara telefon eller TV, går det?

I vårt nät kan du beställa tjänster oberoende av varandra. Tjänst för IP-TV eller telefoni kan beställas utan krav på att du har en tjänst för internet. Fråga din önskade leverantör för mer info om vad de levererar.

Jag är ansluten till MKB Net. Hur gör jag om jag flyttar till en annan lägenhet som också är ansluten till MKB Net?

Kontakta din leverantör så hjälper de dig med din flytt.

Observera att det ibland kan vara problem att schemalägga en flytt om tidigare boende inte flyttat ut.

Avvakta därav gärna till en vecka eller två innan flytten för bäst möjlighet att kunna flytta tjänsten.

Inkoppling av utrustning

Hur installerar jag min router?

Det brukar följa med en manual när du köper din router. Om det inte fungerar så kontakta leverantören av routern. MKB Net supporterar inte hårdvara från tredje part.

Jag har flera uttag i min lägenhet, vilket ska jag använda?

Om lägenheten har fler än ett uttag så har man vanligtvis något som kallas ett "Multimediaskåp". Det är vanligtvis ett plåtskåp i hallen eller i tillhörande förvaringsutrymme. Ibland är det samma som proppskåpet där säkringarna sitter.

I skåpet så finns det ett antal uttag märkta med siffror (t.ex. 1,2,3,4 etc.) dessa uttag är kopplade till uttagen i lägenheten. Uttaget i skåpet märkt 2 går alltså till uttaget märkt 2 ute i lägenheten. Det finns även ett uttag i skåpet som är märkt annorlunda från resten eller inte är märkt alls. Detta är det inkommande uttaget där internet kommer in i lägenheten. För att aktivera internet krävs en kabel från det inkommande uttaget till det uttag ni önskar aktivera.

Exempel: Wifi routern kopplas in i uttag 1 vid TV:n. Då krävs en kabel i Multimediaskåpet från inkommande uttaget till uttag 1 inne i skåpet. Det skickar signalen vidare från inkommande uttaget till uttag 1 i vardagsrummet vid TV:n. Helt utan att behöva dra kablar tvärs över lägenheten.

Om man önskar aktivera flera uttag i lägenheten behöver man sätta routern i multimediakåpet. Man kan sedan från routern koppla till uttag 1,2,3 etc. i skåpet för att aktivera alla dessa uttagen i lägenheten.

Var hittar jag mitt uttag för att koppla in mig?

Uttaget kan sitta på ett antal ställen i lägenheten men de vanligaste är...

  1. I hallen, ofta högt upp i närheten av ytterdörren eller eventuellt nära propparna för el.

  2. I vardagsrummet i närheten av TV uttaget.

  3. I vissa lägenheter har vi en tjänstefördelare, en vit dosa med uttag för internet på undersidan. Den sitter då monterad i närheten av TV uttaget i lägenheten och har en strömkabel inkopplad.

Vilka routers kan man använda i MKB Nets nät?

Du kan använda de flesta routrar i vårt nät. Däremot bör du tänka på att den skall klara av den hastighet du beställer. Skall du använda någon av våra snabba internettjänster så kontrollera att routern stödjer detta då det fram till för några år sedan var vanligt med hastigheter under 100 Mbit/s som norm. Om ni har en router som ni tidigare fått från annan leverantör så kan det vara så att den är låst till den leverantören. Vi rekommenderar alltid att man köper en router i en elektronikbutik för att vara säker på att den inte är låst till någon leverantör. Alternativ att man får en ny router från den leverantör man beställer internet ifrån. Kontakta er valda leverantör för att veta om detta är en möjlighet och i sådana fall vad priset är.

Kontakta oss